Downtown LA

Jag och Matheus, en kompis från Brasilien, åkte i lördags till Downtown Los Angeles för första gången. Det var en häftig upplevelse, speciellt eftersom Downtown ser helt annorlunda ut jämfört med kusten. Varje område i Downtown har sin egen inriktning som verkligen präglar området, exempelvis Jewelry District, där det finns juvelerare till höger och vänster vart man än går. Jewelry District är också ett bra exempel på den andra saken som kännetecknar delar av Downtown: Mexikaner. Vi hoppade av bussen i det distriktet, och det var som att komma till ett annat land. Inte annat än mexikaner så långt ögat kunde se, alla skyltar var på spanska, och på en affär stod det "we speak english too" precis som om det skulle vara väldigt bra och värt att marknadsföra i det området.

Om man sedan promenerar ett par minuter söderut och kommer in i Civic Center, så får man en helt annan bild av Downtown. Där är det helt andra typer av byggnader och inte en enda mexikan. Gå ett par minuter till och du kommer in i Chinatown, och jag tror alla kan gissa hur där ser ut...

Bilder från Colorado

Colorado!

Under senare halvan av mitt Spring Break åkte jag till Colorado och hälsade på Ida. Hon är Au Pair för en familj som bor i staden Boulder. Det är en mysig liten stad delvis omringad av berg. Såhär såg schemat ut:

Torsdag: Anlände till flygplatsen i Denver, och tog bussen in till Boulder. Väl framme gick vi en runda och kollade på staden. Efter det gick vi på en vandring delvis uppför ett berg som ligger precis där Ida bor. På kvällen tränade vi någon typ av "värme-yoga", vilket helt enkelt innebar att träna yoga i ett väldigt varmt rum. Det var första gången jag tränade yoga så det var häftigt, och det var dessutom väldigt jobbigt och svettigt.

Fredag: Dagen började med ett morgonpass på gymet. På kvällen gick vi till en marockansk restaurang och åt en 5-rätters middag för att fira Idas kompis som fyllde år. Det var nog den största middag jag ätit. Vi åt i 3 timmar, bortsett från en liten stund där vi fick en snabblektion i magdans av en magdansös som underhållit oss under middagen.

Lördag: På morgonen åkte vi och tittade på Farmers Market. Det är en marknad där alla bönder runtom Boulder och Denver kommer för att visa upp sina produkter och låta folk smaka. Där fanns alla typer av sylter, såser, bröd, kex och mycket mer som man kunde tänka sig. När vi var klara på marknaden tog vi bilen in till Denver där vi först besökte en stor shoppinggalleria. Efter det åkte vi in till själva centrum där vi åt på en restaurang samt gick runt lite. i staden.

Söndag: Söndagen blev vår lilla äventyrsdag. Vi hyrde mountainbikes i Boulder och körde sedan upp bland Rocky Mountains där vi hittade lite olika cykelspår som vi körde. Det var superkul, och på vägen till cykelspåren fick jag se en stor det av Colorados natur, vilket är väldigt imponerande. På kvällen blev det fika med två av Idas vänner.

Måndag: Måndagen blev en lugn dag där vi gick en runda i Boulder innan jag åkte hem.

Bilder kommer snart

Början på spring break

Äntligen har vi gjort klart alla midterms och gått på springbreak. Det känns som att tentorna har gått bra, så jag behöver inte tänka på någon omtenta under lovet. I fredags gick vi till nattklubben Level 3 i Hollywood, vilket var första nattklubben vi gått till sedan jag kom hit. De flesta klubbar har åldersgräns 21 här, men det finns vissa som har åldersgräns 18. Lördasgen blev lugn.

På söndagen var det dags för att åka till ett Buddisttempel och fira Sri Lankas nyår. Det var en rolig upplevelse med mat, lekar och sång från Sri Lanka. Man lärde sig mycket. Man förvånas dock av hur lika kulturer kan vara. Exempelvis så var några av deras lekar "Sätta ögat på elefanten" (sätta svansen på grisen någon?) och "Hela havet stormar".

I måndags jobbade jag i köket 4 timmar (vi måste jobba där 4 timmar/vecka), efter det blev det en joggingtur på UCLA och sedan till ett café på kvällen med Jet, Paul, Jener, Brooke, Brian och Cyril.

Största delen av tisdagen spenderades på Third Street Promenade med Brian, Ayesha och Tara. Det blev inget köpt, men jag hittade lite kläder som jag kanske köper senare :) På kvällen åkte Jag, Matheu, DJ och Brian till Graumans Chinese Theatre i Hollywood och tittade på filmen Paul.

Lördag på museum

Hej!

Här märks det verkligen att sommaren är på väg. Det har blivit mycket varmare på dagarna, och värmen håller även i sig längre.

I lördags tog jag bussen till ett ställe som heter La Brea Tar Pits. I det här området finns det stora oljekratrar som djur råkade kliva i, och därmed sjönk ner i oljan. Det gör att det finns enormt mycket bra bevarade fossiler från djur som levde 10.000 - 40.000 år sedan.

På området finns även Page Museum, där man får se både hur det går till när man gräver ut fossiler, och hur de färdiga skeletten ser ut.

Efter det åkter jag till Beverly Hills och tog en promenad på Rodeo Drive. Den här shoppinggatan är den perfekta avbildningen av hur Los Angeles uppfattas på film, fullspäckad med dyra affärer och fina bilar. Vill man behålla sin uppfattning av Los Angeles så som TV porträtterar det, så rekommenderar jag att åka till Rodeo Drive (och kanske hålla sig ifrån resten av LA).

Sol

Idag (Onsdag) var det en kort dag i skolan. Först tyngdlyftningsklassen och sedan ett lättare friidrottspass. Solen och värmen har verkligen börjat öka mer nu. Därför tog jag bussen ner till Santa Monica beach efter skolan, köpte några tacos och letade upp en bra palm där jag kunde slå läger och läsa en bok.