27/2 - 28/2

I lördags följde jag med min rumskamrat Paul till hans hus i Agoura Hills, där han skulle hämta lite skolböcker. Vi passade även på att köpa kakor av flickscouterna utanför matvaruaffären, mer amerikanskt än så blir det inte :) När vi var klara i Agoura Hills tog Paul mig på en liten guidad tur på Canyon Road som går genom Santa Monica Mountains. Det var hur fint som helst med utsikten över bergen. Vägen leder till Malibu, där vi först åt på en restaurang och sedan fortsdatte rundturen. Paul kommer ursprungligen från Malibu, så han kunde berätta mycket om affärerna, husen och platserna. Vi åkte även upp till hans gamla hus, som låg uppe på ett berg med utsikt över havet.

Söndagen blev en vilodag. Förutom lite shopping i Westwood var det inte mycket som hände.

Fredag

Denna regniga fredag var dagen då friidtottslaget skulle åka på sin första tävling. Laget hade en buss som tog oss till Ventura, cirka 1 timme från Santa Monica. I bussen tittade vi på film och åt mat som skolan beställer från någon motsvarighet till Subway. Tävlingen var en så kallad förtävling, och räknas därför inte in i serien, eller conference, som det heter. Tur var väl det, för det var inte många i laget som presterade på topp. Vår conference börjar om 2 veckor, så förhoppningsvis har alla hunnit komma ur den tunga uppbyggnadsträningen och fått fräschare ben. Eftersom jag har haft ont i mina benhinnor senaste veckan sprang jag inte, utan var endast åskådare.

Som jag har förstått det så tävlar vi cirka 5-6 tävlingar i Western Conference, och gör man bra ifrån sig går man sedan vidare till tävlingarna i serien SoCal, och slutgiltligen till Regionals.

Teamet kallas Santa Monica Corsairs och vi är ca. 50 personer.


Moviestar

Nu ska jag berätta för er hur jag spenderade min onsdag. På morgonen åkte jag till skolan för att ha min andra lektion i avancerad tyngdlyftning. Vi började med uppvärmningen, som ungefär var som ett normalt träningspass. Vår lärare, Anna, startade med lite stretchövningar för att sedan övergå till en hel rad med bål- ben- och överkroppsövningar. Både jag och flera andra i gruppen klarade inte av att slutföra uppvärmningen korrekt, utan fick gå ner på knä på de sista armhävningarna. Jag har aldrig tidigare misslyckats med att slutföra en träning arrangerad av en skola, och än mindre misslyckats med att slutföra en uppvärmning. Efter detta berättade Anna att hon har ett personligt rekord på 100 meter som är mer än halvsekunden bättre än mitt (11.01) och att hon även har sprungit snabbare på 400 meter häck (ca. 58.30). När vi nu hade tagits ner på jorden rejält fick vi börja med att lägga upp träningsprogram och genomföra vår första gymträning.

Min andra, och sista, lektion för dagen var friidrott. Det blev en lätt träning där jag joggade en halvtimme. Sedan bar det av till bussen för att åka tillbaka till Westwood. Precis när jag kommit in i mitt rum kommer en kompis som heter Jener och skriker att han har fått tag på inträdesbiljetter till premiären av filmen Unknown. Premiären skulle börja om en timme, så jag drog snabbt på mig vanliga kläder (duscha efter träningen hanns inte med) och vi började gå ner till biografen. Så här fungerar en filmpremiär: Medan alla stjärnorna fotograferas på röda mattan och går in i biografen står alla vi som har biljetter, men inte är stjärnor, i en kö en bit bort. Även när alla som inte har biljetter, eller har falska biljetter, har sållats bort så finns det betydligt fler personer med biljetter än vad biografen har platser till. Därför måste man vara i god tid, vilket vi självklart inte var. Som tur var kände vi några som stod långt fram i kön, så vi hoppade in där dom stod.

Personer släpps in i omgångar, och när man kommer längst fram i kön får man en finare biljett, och en t-shirt om man vill ha det. Väl inne i biografen står folk och minglar lite. När det väl är dags att inta sin plats får man gratis dricka och popcorn, och en värd visar dig till din plats. Väl inne i biografen vrider man ju nästan nacken av sig när man försöker få syn på någon kändis, men den enda jag fick syn på var en kille från tv-serierna Dawsons Creek och Fringe. Alla vi som kom tillsammans hamnade på olika platser, och dom andra fick syn på ett par kändisar. Bland de som var där, och som de andra fick syn på, var Kim Kardashian, Robert Downey JR (Iron Man, Sherlock Holmes), Diane Kruger (Inglorious Basterds, National Treasure, Troja), Liam Neeson (Star Wars, Schindlers list, A-Team, Batman Begins).

Vid filmpremiärer slipper man trailers och reklam, filmen visas direkt. Det är även sed att applådera när varje skådespelares namn visas i början av filmen, samt exempelvis när någon i filmen säger något roligt eller när hjälten besegrar de onda.

Så går det till när man går på filmpremiär :)


UCHA eller Co-op

Organisationen som äger studentkorridorerna där jag bor heter UCHA, vilket står för University Cooperative Housing Association, eller Co-op som vi kallar det. Det ligger i Westwood, vilket är ett fint område, men som har ganska litet centrum med affärer och liknande. Skolan UCLA (University of California Los Angeles) ligger ett kvarter bort från Co-op, och de som bor här går antingen på UCLA eller SMC (Santa Monica College). I Westwood hålls många filmpremiärer på Fox Theatre och Bruin Theatre. Jag har ungefär 25 minuter med buss till skolan härifrån, men bussen är gratis för studenter. Här är bilder från ett av upehållsrummen, köket, terassen, och fasaden på Co-op.


Skola!

Idag började skolan här i Santa Monica, vilket kändes spännande. Lektionerna jag hade var avancerad tyngdlyftning, friidrott och gitarrspel. Första lektionen var tyngdlyftningen, och den lektionen ägnades åt inrtoduktion av läraren, av oss och av vad vi ska lära oss. Det kommer bli mest träning, men även teori i bl.a hur man lägger upp ett träningsprogram, vad man bör tänka på när man tar kosttillskott mm. Läraren är en tjej som är rektor för idrottsämnena här på skolan, och det märktes direkt att hon inte tolererade något trams på hennes lektioner, hon är hård. För övrigt är hon även tränare för USA:s juniorlandslag i volleyboll på både herr och damsidan.

Efter den lektionen hade jag friidrotten. Det var som träningarna brukar vara, spring tills du inte kan springa mer.

Slutligen hade jag gitarrlektionen. Det var extra intressant eftersom jag aldrig har försökt lära mig ett instrument. Det var roligt och man har redan lärt sig lite, men jag tycker att läraren gick lite för fort fram, så det var svårt att hänga med. Det känns som att jag måste kolla igenom boken ett par gånger och veta vad han kommer prata om nästa lektion, så man hänger med.

Imorgon blir det filosofi, friidrott och läran om idrottsskador :)

Ses!

Helgen

I lördags följde jag med några kompisar till Long Beach för att fira Sri Lankas day of independence, dvs deras självständighetsdag. Det var uppträde med dans, musik och mat från Sri Lanka. Mycket spännande upplevelse :)

På söndagen åkte jag och köpte en gitarr till min gitarrkurs, och sen åkte jag och en kompis och tittade på filmen Sanctum. Vi såg den i IMAX 3D, vilket är en större version av biograf som dom har här.

Fredag i Santa Monica

Fredagen startade med friidrottsträning, lite lugnare träning för en gångs skull. Efter det tog jag bussen ner till stranden i Santa Monica för första gången. Stranden där är grym! Det finns ett område med olika träningsredskap  såsom barr,ringar,rep,volleybollnät mm. Så jag kommer definitivt träna där någon gång och sedan springa ner och simma en runda. Jag gick även ut på Santa Monica Pier, där det finns butiker, karuseller och restauranger.

När jag väl hade sett stranden gick jag upp till 3rd Street Promenade, en gata med massa affärer och en galleria. Dessa två platser tycker jag är dom bästa i Santa Monica. På kvällen blev det lite fotboll på UCLA och sedan ett kort födelsedagsfirande för en kompis.


Walk of Fame

Här kommer lite stjärnor :)


Tisdag

Idag har jag varit och tränat med laget, och sen var jag på en läkarundersökning. Alla friidrottare måste genomgå läkarundersökning för att få vara med i laget. Ganska lugn dag annars. Vi har även varit några killar som fotograferat/varit modell för pyjamasbyxor från Sri Lanka :P mycket sköna faktiskt. En kompis ska sälja sånt på nätet.

Förresten så har jag beställt biljett till att se Bon Jovi på MGM Grand Hotel i Las Vegas :)

RSS 2.0